Helios Auto AS  -  +47 55 99 06 00  -  hotline@heliosauto.no

 

 

Oprettelse af kontroller hos BUS

 

Til Helios findes et tillægsprogrammet, der kan oprette en kontrol hos BUS. Modulet kan kun køres fra servere hos Helios Auto AS. Modulet kan kun køres fra salgsordrehovedet på en ordre, som er gemt (den skal have et ordrenr.).

 

 

Oprettelse af knapper

Åben salgsordrevinduet og klik på værktøjsikonet i toppen af Helios. Klik på punktet Innstilling og klik derefter på fanebladet Menu.

 

 

Tilføj en linie under de linier, der eventuelt findes i vinduet i forvejen. I feltet Tekst på knapp indtastes den tekst, der skal vises på knappen i salgsordren. I feltet Rapport skal der stå buspek2. Feltet Hjelpetekst er valgfrit. Udfyldes det, vil teksten vises, når musen holdes hen over knappen. Klik på Lagre.

 

Helios® skal afsluttes og genstartes på ny, før knappen er synlig.

 

Når knappen ses i salgsordren, kan der klikkes på den. Kundenr., Reg.nr. og Stelnr. skal være udfyldt på ordren for at aktivere modulet. Hvis ordren er udfyldt med de krævede oplysninger og brugeren godkendes af BUS (se Innstillinger), vil kunden og en kontrol blive oprettet hos BUS og kontrollen kan findes under Aktive kontroller, når man logger på http://www.bus.no

 

 

Innstillinger

 

 

Bruker, Passord

Første gang tillægsprogrammet anvendes promptes for brugernavn og kodeord. Disse leveres af BUS A/S. Brugernavn og kodeord er de samme, som bruges til at logge på www.bus.no. Brugernavn og kodeord gemmes ikke af Helios! Helios anvender dem til at validere brugeren (Authenticate) sammen med et ”salt” (en unik streng, der genereres af Helios) hos BUS A/S.

 

Såfremt brugeren godkendes vil et firmanr. og -navn, et brugerid. og –navn samt et token (signature) og en udløbsdato blive returneret. Disse oplysninger gemmer og frem til udløbsdatoen anvendes disse oplysninger i webservices op mod BUSpek2.

Én måned før udløbsdatoen vil Helios automatisk lave en fornyelse af token’et, der så gælder i yderligere tre måneder. Hvis udløbsdatoen overskrides, vil brugeren igen blive spurgt om brugernavn og kodeord.

 

Bruk test URL

Dette felt skal ikke markeres ved daglig brug.

 

BusDefects funktion

BusDefects funktionen bruges til at vise en bils mest sandsynlige defekter ved det angivne kilometertal. Statistikken er baseret på synsrapporter fra Bus. 


Opsætning
For at integrationen kan benyttes, skal værkstedet have en Api-key, brugernavn og midlertidigt kodeord fra Bus. 
Dernæst skal det midlertidige kodeord ændres på https://myapps.microsoft.com/.  
Når rapporten køres første gang, skal det ske fra en tom salgsordre – indstillingsvinduet åbnes.
Her skal brugernavn, kodeord og api-key indtastes i de dertilhørende felter. 


 

Sådan virker rapporten

Rapporten kan kun køres fra en salgsordre. 
Hvis der er registreringsnummer og kilometer på salgsordren, kommer punktet ”Sannsynlige feil på kjøretøy” frem på menuen når man trykker på PKK knappen. 

 

 


Klikker man på den, hentes bilens data fra Bus.  Sandsynligheden for forskellige defekter på bilen vises herefter på en graf i browseren. 

 

 

 

Fejlmeddelelser

  1. 3010 – Tekst: "Helios fik ikke adgang til Bus!"
    1. Kan ikke få kontakt til Bus’ server. Tjek loggen ”Bus_getTokensResponseFailed” for yderligere info.
  2. 3020 – Tekst: "Data kunne ikke findes! Prøv et højere kilometertal eller vælg en anden bil!"
    1. Bus kan ikke finde data på den valgte bil. Dette kan bl.a. skyldes at kilometertallet er for lavt, så der ikke er tilstrækkeligt med data, eller at registreringsnummeret er skrevet i et format som Bus ikke kan læse. Registreringsnummeret skal være skrevet uden tegn eller mellemrum, således: AB12345
  3. 3030 – Tekst: "Helios kunne ikke tilgå databasen! "
    1. Anmodningen til Bus' database fejlede. Se log for yderligere.

 

 

 

 

 

Helios® er et registreret varemærke for Helios Auto ApS, Tølløsevej 47, DK-2700 Brønshøj.