Helios Auto ApS, Lautrupvang 12, DK-2750 Ballerup  -  +45 4457 0088  -  hotline@heliosauto.dk

Forsi Integration - FAI

Medlemmer af FAI har et tillægsmodul til rådighed, der kan importere taksatorrapporter, de har modtaget fra deres kunder via http://www.forsi.dk.

 

 

Sådan gør mekanikeren

Når en mekaniker har modtaget en godkendt taksatorrapport på http://www.forsi.dk, åbnes rapporten.

 

 

Der klikkes på fanebladet B2B.

 

 

I feltet Malerværksted indtaster mekanikeren autolakererens reparatørnr. og klikker derefter Ok. Lakeringsdata fra den aktuelle rapport kan nu hentes af den angivne autolakerer som det er beskrevet herunder.

OBS! Autolakereren modtager ingen varsel om at rapporten er sendt med mindre mekanikeren selv gør det i form af en e-mail eller et telefonopkald.

 

 

Sådan gør autolakereren

Autolakereren skal i debitorregisteret angive cvr nr. for de debitorer, som sender rapporter via Forsi som beskrevet ovenfor.

 

Selve importen af en rapport foregår ved at autolakereren åbner en salgsordre i Helios og klikker på knappen Forsi. En menu med tre punkter fremkommer.

 

 

Hent rapporter (seneste 5 dage)

Under dette punkt hentes og søges taksatorrapporter fra de sidste 5 dage fra Forsi. Hvis en debitor er valgt på salgsordren, inden funktionen aktiveres, og debitorens cvr nr. er indtastet i debitorregisteret, så vil kun rapporter fra denne debitor blive vist på listen.

 

 

Hent tidligere rapporter

Punktet giver mulighed for at søge og hente nye eller ændrede rapporter længere tilbage i tiden, men i 5-dages intervaller.

 

Det er videre muligt at hente en rapport ved at angive registreringsnummer på salgsordren, klikke på Forsi-knappen og vælge Hent rapport.

 

 

 

Vis rapport

På den gemte salgsordre kan der klikkes på Forsi-knappen og der er mulighed for at hente en evt. tillægsrapport og for at få rapporten vist en som pdf-fil.

 

Indstillinger

Under dette punktet indtastes B2B-nøgle fra Forsi og og varenumre for materialer, tid og miljøafg. Indstillingerne skal indtastes for alle Helios brugere. Endeligt kan det angives hvilken status man ønsker at ordren skal have når rapporten er hentet og om rapporten skal vises som pdf-fil

 

 

 

Fejlsøgning

Det kræver, at der er oprettet tre varer, som angivet på eksemplet herover. Til hver af disse varer knyttes så en bogføringsgruppe, hvilket også skal gøres for debitoren. Herefter oprettes rabatsatserne i tabellen Rabatgrupper, der findes under System / Tabeller. I eksemplet herunder vil en debitor i gruppen RABAT modtage 5% rabat på hhv. arbejdstid og materialer, men intet på miljø. Rabatsatserne på den enkelte ordre, kan naturligvis ændres, inden ordren faktureres. 

 

 

Hvis der er flere debitorer med samme cvr nr. (fx flere afdelinger), men med hvert sit værkstedsnr. hos F&P, så kan værkstedsnumrene indtastes i feltet Valgfri 3 på debitorerne, så kan Helios skelne mellem debitorerne ved import af data.

 

 

Helios® er et registreret varemærke for Helios Auto ApS, Lautrupvang 12, DK-2750 Ballerup.