Helios Auto ApS, Lautrupvang 12, DK-2750 Ballerup  -  +45 4457 0088  -  hotline@heliosauto.dk

Integration til FTZ Shop

 

Til Helios® findes et tillægsprogram, der integrerer til FTZShop. Det er FTZ's webkatalog, der blev introduceret i 2022. Tillægsprogrammet kan åbne kataloget med automatisk bilvalg og kan herefter sættes op på en af to måder.

Varebestilling fra Helios: Henter FTZShop handlekurven ind i Helios®. Varerne i Helios® kan herefter bestilles hos FTZ direkte fra salgsordren i Helios®.

Varebestilling fra FTZShop:  Når der er lagt reservedele i FTZShop handlekurven, bestilles varerne gennem FTZShop. De bestilte varer kan herefter hentes ind i Helios®.

 

 

 

Oprettelse af knapper

Åben salgsordrevinduet og klik på værktøjsikonet i toppen af Helios®. Klik på punktet Opsætning og klik derefter på fanebladet Menu.

 

 

Tilføj en linie under de linier, der eventuelt findes i vinduet i forvejen. I feltet Tekst på knap indtastes den tekst, der skal vises på knappen i salgsordren. I feltet rapport skal der stå ftzshop. Feltet Tip er valgfrit. Udfyldes det, vil teksten vises, når musen holdes hen over knappen. Klik på Gem.

 

Helios® skal afsluttes og genstartes på ny, før knappen er synlig. Første gang programmet køres, skal dette ske fra en tom salgsordre og knappen Indstillinger kommer frem. Se afsnit om opsætning af indstillingerne længere nede på siden. 

 

 

 

Funktionsoversigt

Tillægsprogrammet indeholder nedenstående knapper, med de dertilbeskrevne funktioner. 

 

FTZ Shop

Funktionen åbner FTZ Shop med automatisk valg af bil, såfremt den åbnes fra en salgsordre som er gemt med en bil. Fra en tom salgsordre åbnes FTZ Shop på hovedsiden.

 

Vælges opsætningen med varebestilling fra Helios, er nedenstående funktioner tilgængelige

Hent varer fra indkøbskurven

Funktionen henter reservedele som er lagt til i handlekurven i FTZShop til salgsordren i Helios®.

OBS! Kurven skal gemmes i FTZShop, før den kan hentes til Helios®.

 

Hent varer og bestil

Funktionen henter reservedele som er lagt i handlekurven i FTZShop og starter derefter bestillingsfunktionen.

 

Bestil varer fra denne ordre

Denne funktion bestiller alle reservedele på salgsordren, hvor FTZ er leverandør, hvis der i Vare status står Ikke bestilt. Funktionen åbner et vindue som dette:

 

Er der flere leveringsadresser tilknyttet FTZShop kundenummeret, kan der vælges mellem disse ved at trykke på ikonet til højre for "Leverindsadresse".

 

Beskeder (maks 60 tegn) skrevet i kommentarfeltet, kan ses af plukkerne hos FTZ.

 

Rekvisition benyttes som reference ved bestilling.

 

Med andre varer samt Afhent i butik kan vælges som alternativ til levering. 

 

Når bestillingen sendes, vil feltet Vare status skifte til Bestilt og feltet Webordrenr. vil blive udfyldt på de enkelte linier.

 

Vælges opsætningen med varebestilling fra FTZShop, er nedenstående funktion tilgængelig

Hent ordrer

Funktionen henter reservedele ind fra alle ordrer som er bestilt i FTZ Shop til den pågældende Helios® salgsordre.
OBS! Bestilles varerne gennem FTZShop, hentes varerne ind i Helios uden købspriser.

 

Indstillinger

 

Brugernavn, Kodeord, Kundenr.

Brugernavn, kodeord og kundenr. leveres af FTZ. Disse skal indtastes for den enkelte Helios® bruger.

 

Kreditornr.

Her indtastes det kreditornr., FTZ har i Helios®.

 

Tvungen ordrenr.

Hvis feltet er markeret, kan FTZ Shop kun åbnes efter at salgsordren er gemt og dermed har fået et ordrenr.

 

Start fra lukket ordre

Hvis feltet er markeret, kan FTZ Shop åbnes fra en lukket salgsordre. Varer kan ikke hentes ind til ordren.

 

Reg.nr. på bestilling

Kundenavn på bestillling

Bruges til at angive, hvilke oplysninger der skal indgå som referencer, når varer bestilles gennem Helios®.

 

Check lager ved import

Hvis feltet er afkrydset, vil beholdning for de enkelte varer blive tjekket i Helios®, når varer hentes fra indkøbskurven. Hvis varen er på lager, vil varestatus blive sat til På lager. Ellers vil varestatus blive sat til Ikke bestilt.

Hvis feltet ikke er markeret, vil varestatus for alle varer blive sat til Ikke bestilt.

 

Importér Autofrontal tider

Hvis feltet er markeret, vil AutoFrontal funktionen aktiveres, når der hentes varer hos FTZ.

 

Varenr., tid

Her indtastes varenr. for arbejdstid. Dette skal angives, for at der kan hentes arbejdstid fra AutoFrontal.

 

Bestil varer i FTZShop.

Hvis feltet ikke er markeret, har brugeren mulighed for at bestille varer fra Helios®. Er feltet markeret skal bestillingerne foretages i FTZShop, hvorefter alle bestillinger til ordren foretaget i FTZShop hentes ind på en gang.  

 

Brug test miljø

Anvendes ikke i daglig brug og bør ikke markeres.

 

 

Autofrontalen

Der er lavet følgende integration mellem Helios® og Autofrontalen. På fanebladet Autofrontalen angives om tider skal importeres fra Autofrontalen.

 

 

Fanebladene Service og Rep.tider i Autofrontalen skal være aktiveret på Autofrontal-brugeren. Det skal gøres af Elektropartner. I Autofrontalen klikker man på Opsætning oppe til venstre og vælger fanebladet Serv.skemaer. I combo-boksen Std. grossist vælger man den ønskede grossist (XX).

 

Autofrontalen skal startes fra en salgsordre i Helios®. Herved vil bilen automatisk være valgt i Autofrontalen. Skift til fanebladet Serv.skemaer og vælg et eller flere intervaller. Klik på knappen Res.dele+Tid. I dette vindue vil knappen Exportér sag nu gøre to ting.  Den vil gemme en tekstfil (fx. AutofrontalSS-XX.txt) i Windows "temp-mappen" og den vil starte FTZ kataloget med de reservedele, som service-sagen foreslår til den valgte service.

 

I Autofrontalen kan man også skift til fanebladet Rep.tider. Her vælges en kategori og en eller flere reparationer lægges ned i kurven. Knappen Exportér sag vil også her gøre to ting. Den vil gemme en tekstfil (fx. AutofrontalRT-XX.txt) i Windows "temp-mappen" og den vil starte FTZ kataloget med de reservedele, som reparationerne foreslår til den valgte service.

 

Hvis feltet Importér Autofrontal tider er markeret og der er angivet et varenr. for arbejdstid i feltet Varenr., tid, vil Helios® kigge efter de to førnævnte filer og importere tider fra dem, hvis ordrenr. i filerne svarer til det aktuelle ordrenr.

 

Spørgsmål vedr. brug af Autofrontalen samt udlæsning af data

 

 

Fejlmeddelser

  1. 3010: "Felter med * skal udfyldes, hvis integrationen skal anvendes!"
    1. Brugeren har forsøgt at gemme indstillingerne uden at udfylde brugernavn, adgangskode, kundenr. eller kreditornr. 

 

  1. 3020: "Ingen varer i kurven!   Er den gemt?"
    1. Denne fejl opstår hvis kurven ikke er gemt i FTZ før den forsøges hentet, eller hvis kurven ikke eksisterer, fordi den fx er hentet en gang før, og derfor er slettet i FTZshop.

 

  1. 3030: "Ingen varer at bestille!"
    1. Der er ingen FTZ varer på ordren som ikke allerede er bestilt.

 

  1. 3040: "Varebestilling afvist!"
    1. Anmodningen om at bestille varerne er afvist af FTZ. Kræver yderligere undersøgelse af fx. logfiler for at afklare årsagen til. 

 

  1. 3050: "Login fejlede!"
    1. Authentication processen fejlede. Handler oftest om, at systemet har ventet for længe på at brugeren taster brugernavn og adgangskode eller at loginoplysningerne er forkerte.

 

  1. 3060: "Kurv kunne ikke hentes!"
    1. Anmodningen er afvist, ofte fordi token er forkert. 

 

  1. 3070: "Ordre kunne ikke hentes!"
    1. Anmodningen er afvist, ofte fordi token er forkert.

 

  1. 3080: "Ingen ordre at hente! Er kurven bestilt?"
    1. Der blev ikke fundet nogen ordrer hos FTZ tilknytted den adspurgte ordre. 

 

  1. 3090: "Varer kunne ikke indlæses!"
    1. Der er gået noget galt i indlæsningen og bearbejdningen af data. Se loggen for at undersøge nærmere. 

 

Helios® er et registreret varemærke for Helios Auto ApS, Lautrupvang 12, DK-2750 Ballerup.