Helios Auto ApS, Lautrupvang 12, DK-2750 Ballerup - +45 4457 0088 - hotline@heliosauto.dk
Under Tid / Udskrifter findes flere udskrifter. Nogle af disse anvendes til udskrivning af stregkoder, som skal anvendes ifm. Helios TimeLog. Andre udskrifter viser statistik, som er dannet på baggrund af TimeLog scanningerne samt data fra salgsordrerne.
Forbrugt og faktureret tid på en ordre
Den forbrugte tid på en ordre findes ved at summere de tidsposter, der er knyttet til ordren.
Den fakturerede tid findes ved gennemløb af ordrelinierne. Der er to typer linier, der medregnes til faktureret tid. Alle linier med typen Tid medregnes med den tid, der er angivet i Antal på linien. Alle linierne med typen Vare, hvor varegruppens Type er sat til Arbejdstid (se Bogføringsgrupper) medregnes. Hvis feltet Estimeret tid (feltnr. 1790) er sat til 0 på varen/ydelsen, vil antallet på linien blive medregnet som arbejdstid. Hvis Estimeret tid derimod er forskellig fra 0, vil den angivne estimerede tid blive medregnet, uanset antallet på ordrelinien. Dette kan bruges ifm. fx service, dækskifte, mm., hvor man typisk fakturerer en fast pris (antal er lig med 1 på ordrelinien). Hvis den pågældende ydelse ikke tager én time, men derimod fx to timer, så sættes feltet Estimeret tid til 2,00.
Kriterier
Udskrifterne har at fælles sæt af kriterier. Det er ikke alle enkelte kriterier, som er aktiver i alle udskrifter.
Medarbejdere
Her vælges en eller flere medarbejdere. Enten ved at indtaste medarbejdernr., ved at vælge fra medarbejderoversigten eller ved at vælge en ressourcegruppe.
Medarbejderoversigten viser kun medarbejdere, hvor feltet Aktiv er markeret. Med et klik på ikonet for at fjerne filter , kan alle vises.
Ressourcegrupper vælges ved at højreklikke på ikonet efter feltet. Numre på de medarbejdere, som er knyttet til den valgte gruppe, indsættes i feltet.
Herunder er en beskrivelse af de enkelte udskrifter. Eksemplerne tager udgangspunkt i følgende stemplinger.
På tidkode 001 er feltet Fakturérbar markeret. Det er det ikke på tidkode 018.
På ordre 2719 er der brugt de 2,5 timer medarbejder 1 har brugt 210325. Der er dog kun faktureret 1,0 time.
På ordre 2721 er der i alt brugt 5,25 timer. Udover medarbejder 1's 2,25 timer 210325 er der brugt 1,00 time af samme medarbejder dagen før, hvor der også er brugt 2,00 timer af en anden medarbejder. Der er faktureret i alt 7,00 timer.
TimeLog oversigt
Udskriften viser de enkelte medarbejderes møde- og gåtider pr. dag samt summeringer af de stemplinger, der findes for dagen. Eksemplet viser, at medarbejderen har været på arbejde i 6,5 timer. Fratrukket en halv times pause giver dette en effektiv arbejdstid på 6,00 timer. 4,75 af disse timer er fakturerbare og 1,25 timer er registreret som Diverse (ikke fakturerbare).
Det anbefales, at der altid stemples ind på en tidkode. Uanset om arbejdet kan faktureres eller ej. I modsat fald kan der være tid mellem sluttiden for én stempling og starttiden for den næste. I så fald vil vil "spildtiden" kunne ses i kolonnen Spild.
Dagsrapport, detaljer (opdateret mar. 2025)
Kolonnen Forbr. viser en oversigt af den enkelte medarbejders stemplinger pr. dag samt en summation af disse. Kolonnen Fakt. viser hvor meget af den forbrugte tid, der er faktureret. Derefter kan man se en faktureringsprocent, som angiver hvor stor en del af medarbejderens arbejdstid, der er faktureret.
Hvis der på en ordre er brugt tid på flere forskellige dage og af flere forskellige medarbejdere, så vil den fakturerede tid for den enkelte medarbejder pr. dag blive fordelt forholdsmæssigt efter den tid medarbejderen har brugt i forhold til den samlede tid. I eksemplet hverover er der på ordre 2721 brugt i alt 5,25 timer. De 2,25 timer, som er brugt af medarbejderen 21/3 svarer til ca. 42,86% af den forbrugte tid. 42,86% af den fakturerede tid (7,00 timer) er 3,00 timer.
Udskriften indeholder en summering pr. tidkode pr. dag. Eventuel "Spildtid" vil kunne ses sammen med disse summeringer.
Når udskriften tages over en periode på flere dage, vil der i bunden være en summering pr. tidkode for hele perioden.
Dagsrapport, summeringer (opdateret mar. 2025)
Udskriften er magen til Dagsrapport, detaljer, men i denne vises de enkelte stemplinger ikke.
TimeLog perioderapport (opdateret mar. 2025)
Udskriften viser de samme tider som findes i bunden af Dagsrapport, summeringer. Udskriften viser ikke fordelingen på de enkelte dage.
TimeLog effektivitetsrapport (opdateret mar. 2025)
Udskriften viser nogle af de samme tal som de forrige udskrifter. Man kan desuden se forholdet mellem den samlede arbejdstid og den fakturerede tid samt forholdet mellem fakturerbar tid og den fakturerede tid.
TimeLog omsætningsrapport (opdateret mar. 2025)
Udskriften viser de samme tider som TimeLog oversigt, men viser også de enkelte medarbejderes arbejdstid fordelt på ordrer. For hver ordre vises den samlede tid, som er registreret på ordren samt den tid, der er faktureret. Ud fra dette udregnes medarbejderens samlede omsætning af timer pr. dag samt den gennemsnitlige faktureret timepris.
Ordreoversigt, timer (opdateret mar. 2025)
Udskriften gennemløber salgsordrerne fra det nummer, der er angivet i Fra ordrenr. til det nummer, der er angivet i Til ordrenr..
For hver ordre, der medtages, findes de forbrugte og fakturerede timer som beskrevet øverst på denne side. Den samlede salgspris og den samlede købspris udregnes, samtidig den fakturerede tid, ved gennemløb af ordrelinierne.
Uden angivelse af Fra - / Til medarbejder, vil udskriften vise den samlede forbrugte og faktureret tid for ordrerne. Udskriften kan afgrænses til én enkelt medarbejder ved at angive denne i Fra medarbejder.
Ordreoversigt, total (opdateret okt. 2020)
Udskriften dannes fra de samme kriterier som Ordreoversigt, timer. Forskellen er, at den viser ordrernes totale dækningsbidrag i stedet for dækningsbidrag for arbejdstimer.
Medarbejdertimer, ordrer (opdateret jan. 2018)
Udskriften viser tal for hver medarbejder, der er angivet i kriterierne. Udskriften gennemløber salgsordrerne fra det nummer, der er angivet i Fra ordrenr. til det nummer, der er angivet i Til ordrenr..
For hver ordre, der medtages, findes de forbrugte og fakturerede timer som beskrevet øverst på denne side. Hvis der er tidsstemplinger på ordren, som ligger udenfor den periode, der er angivet i kriterierne (og derved ikke medregnes), vil den fakturerede tid blive reduceret. Hvis der eksempelvis på en ordre har været anvendt to timer udenfor perioden og tre timer indenfor perioden, så medregnes kun de tre timer i forbrugt tid. Den fakturerede tid vil så blive reduceret til 3/5 = 60%.
Udskriften viser også den fakturerede omsætning for de viste timer.
Helios® er et registreret varemærke for Helios Auto ApS, Lautrupvang 12, DK-2750 Ballerup.