Nemhandel

NemHandel er en dansk digital løsning, der gør det muligt for virksomheder og offentlige myndigheder at sende og modtage elektroniske dokumenter — især fakturaer — sikkert og i et standardiseret format.

Den bygger på åbne standarder (bl.a. OIOUBL) og et netværk, hvor afsender og modtager kan kommunikere direkte uden at skulle være på samme platform.

 

Kort sagt: NemHandel er “postvæsenet” for elektroniske fakturaer i Danmark

 

Det afgørende er, at modtageren er registreret i NemHandel med en eller anden gyldig identifikation, så netværket ved, hvor dokumentet skal leveres. Hvis modtageren hverken har GLN, CVR, EAN eller er registreret, kan dokumentet ikke sendes direkte gennem NemHandel-netværket — så må man bruge en anden leveringsmetode. 

Man kan undersøge, om en virksomhed er registreret i Nemhandel her: Nemhandel

 

Et EAN-nummer og et GLN-nummer er faktisk i bund og grund det samme — forskellen ligger mest i navnet og konteksten. Hvis du kender en virksomheds EAN-nummer, kender du faktisk også dens GLN-nummer — de er identiske i format (13 cifre).

 

 

I Danmark kan man godt sende via NemHandel uden at modtageren har et GLN-nummer. GLN (Global Location Number) er kun én af de mulige identifikatorer i NemHandel.


Man kan i stedet bruge fx:

 

Daglig brug

Når Helios er placeret på en server hos Helios Auto ApS, har man automatisk adgang til en Nemhandel klient, der kan sende og modtage eletroniske fakturaer og kreditnotaer. Dog skal licensen til Nemhandel modulet være aktiveret.

 

Afsendelse

Når et regnskab vælges, startes klienten automatisk. Når afsendelse af en faktura (kreditnota) sker vha.  til en debitor, hvor feltet Elektronisk faktura er sat til OIOUBL, vil fakturaen automatisk blive lagt til afsendelse i Nemhandel klienten, hvorfra den straks afsendes.

 

 

Modtagelse

Under udarbejdelse.

 

 

Nemhandel klienten

Klienten kan startes af Helios administrator brugere under punktet Finans / Nemhandel. 

Da fakturaer afsendes straks af klienten, vil der ikke være bilag i Ikke afsendte og Under afsendelse. Bilag, som er sendt med succes, findes i Kvitterede. Bilag, der er fejlet, findes under Returnerede. Her kan man på de enkelte bilag se årsagen til at de er fejlet.

 

 

 

Fejlkoder

Langt de fleste fejlbeskeder vil være mulige at tolke, ud i fra fejlkoden.

 

"Endpoint not found"

I dette tilfælde finder klienten ikke nogen modtager med det angivne CVR-nummer i Nemhandelsregisteret.

 

 

 

Diverse

Klienten er udvilket af Digisense, der kan kontaktes på support@digisense.dk / 86 72 60 00

 

Problem

Faktura fjernes ikke fra Under afsendelse i Nemhandel klienten.

 

Løsning

Ifølge Digisense er dette muligvis fordi der ligger en metafil i mappen under afsendelse, hvor selve dokumentet mangler. Under Helios.00x/Nemhandel/MessageStore/Root findes en mappe struktur svarende til oversigten i klienten. Helios' support kan slette/flytte denne fil.